Best of Cava - Codorníu

image8

Vinlexikon:

  • Cava - Spanskt mousserande vin från distriktet Cava
  • Prosecco - Italienskt mousserande vin från distriktet Veneto
  • Champange - Franskt mousserande vin från distriktet Champange

Fakta: Cava är Spanskt mousserande vin. Codorníu är jäst på flaska som i Champagne fast gjort på spanskt sätt med spanska druvor enligt just champangemetoden. Druvorna är odlade ca 800 m över havet där klimatet är svalt, vilket ger dem längre tid att mogna vilket ger ett fruktigt och friskt vin.

Jag är mycket förtjust i dessa tre mousserande viner från Codorniu. Det är prisvärda och enligt mig lika goda som Champange. I alla fall Codorníu Reserva Raventós. Det finns många bra mousserande viner att utforska. Cava är en bra början!

Länkar: Anna de Codorníu, Codorníu Clásico, Codorníu Reserva Raventós
Källor: codorniu.com, dn.se, vinsprit.se
Bild: codorniu.com

Kommentarer
Postat av: Johanna

Måste prova nån kväll! Oftast tar jag Asti som man känner igen :)

2007-11-08 @ 15:23:53
URL: http://www.modeskytt.webblogg.se
Postat av: Mary

Johanna: Ja, det vore roligt om du gjorde! Berätta gärna vad du tyckte i så fall. Codorníu är dock inte lika söt som Asti, men lite lyxigare om jag får välja ;-D Vad roligt att du kikade in! Kram

2007-11-08 @ 20:31:38
URL: http://vintips.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0