Recept - Lasagne med trattkantareller


4-6 personer:
Lasagneplattor
500 g köttfärs el quornfärs för vegetariskt alternativ
ca 2 l trattkantareller
5 st morötter
2 st medelstora lökar eller 5 st scharlottenlökar
3 st vitlöksklyftor
Matlagningsgrädde
Smör till stekning


Kryddor: Örtagårdskrydda, viltkrydda, chilipeppar, örtsalt, flingsalt, peppar

Bechamelsås:
2 msk smör
3 msk vetemjöl
7 dl mjölk
1 tärning grönsaksbuljong


Sätt ugnen på 200 grader. Salta och peppra trattkantarellerna och stek dem i smör i ca en minut och häll över i en skål. Förbered bechamelsåsen med smält smör tillsammans med buljongen och varm mjölk i en annan kastrull. Stek nu tärningar av morötterna i pannan, örtsalta och peppra i ca 5 min på medelvärme. Tillsätt hackad vitlök och lök i pannan och stek ca 3 min till. Häll över i skålen med trattisar. Stek köttfärsen med kryddorna tills den är klar. Häll tillbaks de andra ingredienserna och blanda i grädden och rör ihop. Gör nu i ordning bechamelsåsen: Vispa i mjölet i smöret. Tillsätt lite varm mjölk åt gången och värm långsamt upp den. Sänk temperaturen innan den börjar sjuda. Den ska sedan sjuda i ca 5 min. Var noggrann med att röra hela tiden. Varva sedan alla ingredienser med lasagneplattor och grädda i ugnen ca 40 min.

Vintips: Torres Santa Digna Cabernet Sauvignon Reserva, 70 kr, ett prisvärt vin från Chile med bra frukt och en gedigen syra.

Källor: Bechamelsåsen är hämtad från Bree Van de Camp-pinglan Anna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0