På provning med Renzo Alutto från Ca´du Rabajà

Senast på agendan stod vinprovning hos Tryffelsvinet där vi fick chansen att prova viner från producenten Ca´du Rabajà ifrån byn Barbaresco i Piemonte. Ägaren Renzo Alutto var på plats för att entusiastiskt presentera sitt livs passion, viner från vingården som han ärvt från sin far år 2004 där han tillverkar vin tillsammans med vinmakaren Dante Scaglione. Vi fick prova sex av Aluttos viner och bjöds på en härlig antipasto-tallrik fylld med italienska charkuterier och delikatesser.



Det vita vinet Merrigiare Langhe Arneis 2009, 6 flaskor 804 kr, tappades upp endast två veckor sedan. Det föll mig genast i smaken. Med en härlig fräschör och doft av citrusfrukter och vita blommor avslutas den med en spritzighet och en aning sötma. Den första tanken som slår mig är att den passar perfekt för årstiden med alla sommaravlsutningar och fester i trädgården. Betyg 4/5.







Barbera d’Alba ”Bricco di Nessuno”, 6 flaskor 1134 kr, är ett kraftigt men mjukt vin med varm frukt av mörka bär. Trots sin höga alkoholhalt på 15 % så är vinet överraskande mjukt. Betyg 4/5.

Två av vinerna kommer
i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget den 2 augusti: Barbaresco Classico, 285 kr, var en riktigt trevligt möte. Härlig mörk frukt, bra balans med en avslutning av örter. Kan lagras. Batyg 4/5. Vill man ta upp det ett snäpp och gillar att lagra vin så är den andra, Barbaresco Rabaja, 375 kr, att rekommendera. Prisvärdheten går att diskutera, jag konsumerar vanligtvis inte viner i den prisklassen.



Med på provningen var också ett gäng glada vinbloggare, AuZine, Aqua Vitae, Dricks, Finare Vinare, Frankofilen.

Kommentarer
Postat av: MALIN

Hej Mary! Tusen tack.

Jadu, jag är ju själv ganska dålig på Lunds utbud eftersom jag är ganska ny i stan där nere. Men vid torgen finns de vanliga butikerna och kedjorna, så där är det ju alltid mysigt att strosa runt.

Dessvärre har jag inte kollat runt så mycket efter sådana där små pärlor, får bli snart känner jag!



Angående mat så beror det ju helt och hållet på vad ni gillar, men jag har ätit på Italia ill Ristorante på stora fiskaregatan - mycket gott!

Vi åt på Fiskboden i Lommas hamn, strax utanför Lund. Också mycket gott.

Annars har jag hört att vin och delikatess skall vara väldigt bra, på klostergatan!

Sedan, om ni gillar grekiskt, borde ni gå till Mediterranean på Grönegatan. Så härlig atmosfär och klart prisvärd mat.



Hoppas du får ut något av mina tips. Säg bara till om du vill ha fler så skall jag fråga min kära pojkvän.



Ha en fin vistelse i Lund. :) Kram

2010-06-24 @ 15:48:19
URL: http://tastebyme.blogg.se/
Postat av: Nicky

Tack för din kommentar hos mig! :)



Är inne och kikar på dina sidor och passar på att önska dig en riktigt glad midsommarhelg!! Kram/Nicky

2010-06-25 @ 10:59:47
URL: http://accordingtonicky.blogspot.com/
Postat av: MALIN

Åh, vilken tur att mina tips kunde vara till hjälp. Jag skall absolut gå dit och testa!

Kul blogg du har förresten. Här skall jag kika in igen!



Besök gärna min blogg igen också. MVH Malin.

2010-06-29 @ 19:23:53
URL: http://tastebyme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0