Höstens godaste Trattkantarellsoppa


I helgen lyckades jag få till en alldeles ljuvlig Trattkantarellsoppa av helgens skörd från svampskogen på landet. Den blev alldeles för god för att inte delas med av. Här kommer ett recept för 2 pers:

Trattkantarellsoppa 2 pers

1 gul lök
1 vitlök (gärna färsk)
2 liter trattkantareller (ca)
Några skvättar vitt vin
2 paket á 250 g Oatly Havregrädde
2 dl vatten
1 tärning ekologisk grönsaksbuljong (Naturcompagnie)
Några droppar vit tryffelolja (inte nödvändigt)
Viltkrydda, örtsalt och vitpeppar

1. Finhacka löken och stek i smör på medelvärme. Häll i de rensade trattkantarellerna och stek dem i några minuter tills de är mjuka. Salta och peppra.
2. Riv eller pressa i vitlöken.
3. Tillsätt några skvättar vitt vin och låt puttra en stund.
4. Tag fram en soppkastrull och häll över trattisblandningen i den.
5. Häll i havregrädden och vattnet.
6. Lägg i buljongen och smula i lite mortlad viltkrydda. Tillsätt eventuellt några droppar vit tryffelolja.
7. Låt puttra en stund och mixa sedan blandingen i en mixer på halvfart eller mixa med en stavmixer.


Klart att avnjutas! Smaka av, salta och peppra efter smak. Mmmm, poppa gärna en champagne, Moët & Chandon exempelvis, så har du en riktigt lyxig och höstig romantisk middag!

Kommentarer
Postat av: marrimoster

hittade hit via Monica Ahlbergs matblogg - din blogg är oxå fantastisk , blir så inspirerad av alla goda recept o vintips , ska försöka lägga in lite sånt oxå på min blogg . det lilla trädgårdscafét i förra inlägget ser hur mysigt som helst ut,jag har oxå ett liknande café i en gammal skola som vi har haft öppet i sommar . kommer även att lägga ut bílder därifrån

Postat av: Marys mat och vintips

Marrimoster: Hej! Tack snälla för fina ord!!! Vad roligt att du kikade in på min blogg :) Det där caféet blev jag jättenyfiken på ;) Jag kan inte kommentera på din blogg :( Jag har inte något konto som gäller för de val som fanns tyvärr... Hälsningar Mary

2010-10-12 @ 22:03:56
URL: http://vintips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0