Fjäderholmarnas julbord - mumma!

Igår var vi på Fjäderholmarnas krog och åt julbord. Helt fantastiskt gott och fint var det! Gert Klötzke och deras egen köksmästare Johan Gottberg står för årets meny. Grundfilosofin är "rena smaker från traditioner men med nytänkande". Varje rätt serverades i små portioner, och det togs hela tiden fram nya fat. Bra service och mysig lokal! Det finns till och med tre sorters te eller nymalet bryggkaffe att välja på till de välsmakande desserterna. Det kallar jag kvalité ända ut i fingerspetsarna! Mina favoriter på julbordet var den örtgravade strömmingen, den rökta laxen i olika former, rökta rödingen, laxtartaren med sikrom, älgsteken, julskinkan, cheescaken med hjortron och pepparkaka, mintkyssarna och polkagrisarna.

Till maten fick vi smaka en jättegod mumma, som är en dryck som hör julen till. Den passar perfekt till alla smakerna som julbordet bjuder på! Vi tog reda på vad den goda mumman innehöll, så jag tänkte dela med mig av ett recept i en sån lik kombo som möjligt!

Mumma:

1 flaska porter 33 cl
1 flaska julöl 33 cl
1 flaska sockerdricka 33 cl
4 cl gin
6 cl portvin eller madeira
(1 krm malen kardemumma)


Rör ut kardemumma och madeira i en tillbringare och låt dra en stund. Häll samman (kylda) ingredienserna i en stor karaff. Servera i härliga favoritjulglas!

Bild: Helena från Tre tjejer i köket

Kommentarer
Postat av: Daddy-T

Detta är en av få saker jag kan sakna i Frankrike. Jag tog en titt på listan över anrättningar och det räckte med sillavdelningen för att jag skulle bokat bord på en gång.

2008-12-15 @ 14:36:09
URL: http://ostbloggen.wordpress.com/
Postat av: mimmismat

Mumma har jag inte kommit till skott och blandat till än. Borde vara dags nu! Tack för fint recept:)

2008-12-18 @ 22:41:27
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Marys mat och vintips

Daddy-T: Ja, du hade inte blivit besviken ;) Det är nog få julbord som är så välordnade som Fjäderholmarnas.

2008-12-18 @ 22:57:47
URL: http://vintips.blogg.se/
Postat av: Marys mat och vintips

mimmismat: Så lite så! Prova till julbordet, detta recept är nog en av de godare mummorna ;-D

2008-12-18 @ 22:58:41
URL: http://vintips.blogg.se/
Postat av: pelle

Fjäderholmarnas julbord gick inte av för hackor. Bland det bästa jag ätit. Tack för tipset om mumma! Var precis på jakt efter deras recept och hittade turligt nog denna sida. Nu ska jag pröva själv!

2008-12-22 @ 17:45:07
Postat av: Marys mat och vintips

pelle: Nej verkligen inte, samma här faktiskt ;-D Så lite så, jag hoppas att du blir nöjd! Återkom gärna och berätta om du blev nöjd med resultatet :) GOD JUL!

2008-12-22 @ 22:20:54
URL: http://vintips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0