Intressant Ekolog - Ecologica Shiraz

image6
Ecologica Shiraz 2007

Druva: Shiraz
Distrikt: La Rioja, Argentina
Producent: La Riojana
Pris: 59 kr
Betyg: 3,5/5

Jag har tidigare inte varit så imponerad av ekologiska viner, tyvärr. De jag har provat tycker jag är rätt så klena. För några veckor sedan fick jag ett tips om att Ecologica skulle vara riktigt gott. Det visade det sig också vara! Är sugen på att också prova det vita vinet. (Men marmeladkulor? Får väl ge det ett försök!)

Vinet har en intressant, fräsch och fruktig smak. Lättdrucket. Det är ett bra före-maten-vin och passar till gris och lamm men även ost. Det finns också på box och ska enligt Vinguiden vara ett bra grillvin. Ett helt klart godkänt vin med ett plus. Dessutom är det kul att kunna bidra till rättvis handel!

Notis: Det var Ecologica som satte fart på försäljningen av ekologiska viner på Systembolaget 2004.

Smak:
"Fruktig, kryddig smak med inslag av körsbär, örter och lakrits".
Källa: Systembolaget

Bild: rattvisemarkt.se

Kommentarer
Postat av: Diana

Wow vilken bra blogg du har skapat! Gillar upplägget starkt! Ska tipsa pappa om bloggen, jag tror han skulle uppskatta den. Om det är okej för dig förstås. Jättefin! Blev sugen på vin bara jag läste vad du skrev:P Har du något bra tips inför lördagen på et bra vin, rött och vitt ska det finnas:) puss, ses på lör!

2007-11-05 @ 15:18:26
URL: http://eleonorasmusic.blogg.se
Postat av: Mary

Diana: TACK, vad kul att höra! Självklart kan du tipsa pappa din! Vore roligt om han också uppskattar bloggen. Ja, har massa bra tips, har du någon idé om vilken typ av tilltugg som kommer serveras? Kramar

2007-11-05 @ 15:27:06
URL: http://vintips.blogg.se
Postat av: Diana

Jag kommer ha en sqaush och fetaostpaj uppdelad i snitt storlek samt grönsaksstavar med dipp. Självklart kommer det finnas chips, godis samt vindruvor. Har du något som skulle kunna passa? Lättdrucket gärna. Det röda vill jag helst ha en mjuk fyllig smak, en italiensk sort kanske?

2007-11-07 @ 16:33:19
URL: http://eleonorasmusic.blogg.se
Postat av: Mary

En italienare som är bra och går under benämningen "fruktiga & smakrika" viner är Mauro Primitivo 197 kr. En annan som jag inte har provat är Allegro Sangiovese Primitivo 209 kr, men den verkar spännande. Om man vill gå på mer "mjuka & bäriga" viner så har Pasqua Cabernet Merlot 196 kr fått bra omdömen, likaså JP Chenet Cabernet-Syrah 182 kr, från Frankrike.

Det första som jag kommer att tänka på av vita viner är Gloria Chardonnay 204 kr, men den finns tyvärr inte överallt. Annars finns det två andra italienare, Inycon Chardonnay 229 kr och Moncaro Verdicchio 197 kr som kan vara bra alternativ.

Så, det blev mest italienare som rekommenderades!

2007-11-07 @ 19:06:52
URL: http://vintips.blogg.se
Postat av: Diana

tusen tack!

2007-11-08 @ 12:57:39
URL: http://eleonorasmusic.blogg.se
Postat av: Mary

Diana: My pleasure ;-D

2007-11-08 @ 20:32:14
URL: http://vintips.blogg.se
Postat av: AJ

Vad jag förstår finns det numera (2009 andra halvåret) endast en med namnet "Shiraz-Malbec" att tillgå från Ecologica, har du någon åsikt om den så vore det intressant. Jag är ingen van vindrickare och har inte provat många sorter, men jag tycker att den nu har fått en annan smak, skarpare, att den inte är lika lättdrucken längre, men det innebär kanske inte att den är sämre för det. Jag värderar märkningarna högt och fortsätter alltså att köpa Ecologica, trots något annorlunda smak.

2009-10-01 @ 21:20:48
Postat av: Marys mat och vintips

AJ: Jag har inte druckit den sedan 2007 faktiskt därför att jag har hittat så många andra bättre ekologer. Som sagt så har ju sortimentet expanderat otroligt mycket på senare år och det är fler och fler som "konverterar" till ekologer eller rättvisemärkt.



Det låter onekligen som att det inte är någon höjdarårgång som är ute just nu och jag tycker absolut att du ska prova de andra ekologerna som finns på systemet. Ett väldigt lättdrucken och fruktig rättvisemärkt vin är Douglas Green Cabernet Sauvignon på flaska för 69 kr. En annan stor favorit är den fylliga fruktbomben Bonterra Zinfandel (första KRAV-märkta amerikanska vinet) som dock är dyrare ~ 125 kr. En box som alltid smakat bra när jag druckit den är Cape Original Cabernet Sauvignon och nu har även Lindemans kommit med en god box rättvisemärkt vin från Sydafrika på beställningssortimentet som jag skrev om förra månaden. Nu tipsar jag om några viner som inte är ekologer, men jag tycker att rättvisemärkt är minst lika viktigt och många produceras ekologiskt utan att gå under det namnet för att kunna behålla en skörd som eventuellt måste besprutas för att överleva.



Lycka till och återkom gärna om du vill ha fler tips eller tipsa :)



/Mary

2009-10-01 @ 22:01:46
URL: http://vintips.blogg.se/
Postat av: AJ

Ja, det kanske är årgången, om det inte är receptet som ändrats, det vet jag inte, "Malbec" har ju lagts till i namnet på etiketten. Kombinationen Ekologiskt (t.ex. KRAV) och Rättvisemärkt ser man inte på många andra än just denna Ecologica. Men jag ska ta dig på orden och även testa något av de andra rättvisemärkta vinerna nästa gång!



Detta i väntan på att mitt egna vin ska bli drickfärdigt om ett halvår eller så :-) Det blir ekologiskt nog för min del, då det är gjort på bl.a. vinbär, hallon och blåbär från skog och mark. Lön hade jag ju ingen för allt plockande så rättvisemärkt lär det ju inte vara men jag hoppas på att vinet blir lön nog för mödan.



Jag gjorde en liten sats vin (c:a 6 l) av blandade bär för första gången i fjol och det blev verkligen lyckat - lagrade det till försommaren i år och de flaskorna gick snabbt åt (en del som presenter). Recept enligt Edelmans bok från 50-talet som jag hittat i en gammal bokhylla - boken kommer fortfarande i nytryckningar och Edelmans flytande jäst-sorter finns ännu i tillverkning! Jag och mina bekanta förvånades över hur gott och bra detta vin blev, just som ett riktigt vin! Så har man intresse för det samt lust och ork kan jag rekommendera ett försök. Det får bli mitt tips ;-)

2009-10-02 @ 19:08:33
Postat av: Marys mat och vintips

AJ: Jag har nu pratat med produktansvarig på Giertz vinimport som säger att Malbec infördes i vinet i samband med årgångsbytet till 2008, så det förklarar saken. Nej, det är klart, kombinationen ekologiskt/rättvisemärkt kanske är exklusivt för just Ecologica.



Låter spännande! Tack för tipset!

2009-10-06 @ 12:42:18
URL: http://vintips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0