Röd favorit - Gnarly Head Old Vine Zin

Zinfandel är en av mina favoritdruvor. Då kanske det inte är så konstigt att Gnarly Head 2006 Old Vine Zin, 86 kr, från vindistriktet Lodi i Kalifornien är en av mina favoritviner. Det är ett riktigt toppvin av bra kvalitet och har nog aldrig slagit fel hos några gäster heller när den åkt fram. Den var en självklar kandidat till Grillfavoriterna i somras och den funkar verkligen till det mesta. Med sin eldiga, fylliga och syltiga ton är den supergod som pratvin, och passar jättebra till ost eller grillade maträtter av nöt och lamm. Betyg 5/5.

Gnarly Head betyder att vinstockarna får växa fritt utan att bindas upp, och då uppstår en knotig "gnarly" röra av grenar.

Enligt Vinguiden så hade Gnarly Head Old Vine Zin 2005 de allra bästa uppväxt-förhållanden en zinfandeldruva kan tänka sig, och 2006 som är ute nu är inte långt efter. Den har dessutom fått fina recensioner av många andra vinrecensenter. Gnarly Head Cellars var American Winery of the year 2007.

En intressant sak hände dock en gång vid ett besök på Barrique Vinbar i Göteborg. Sommelieren kom in med två svarta vinprovarglas för en liten "vinbattle" vid bordet. Vi skulle gissa vad som fanns i glasen. Min reaktion var att det var en tråkig Rioja, en sån där som typ Pappa skulle gilla (vi har ungefär motsatt vinsmak kan man säga). Min motståndare tyckte att det var en sliskig Merlot. När vi fick veta att det var en Zinfandel blev jag riktigt förvånad. Har i princip gillat alla Zinfandel-viner som jag smakat. Som tur var så var det inget Zinfandel-typisk vin..

Bild: gnarlyhead.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0